Architectuureducatie

Subsidie CMKG toegekend!

Op 4 juli 2016 ontving Stichting Berlagehuis Usquert bericht dat de aangevraagde subsidie om een Architectuureducatieproject voor het basisonderwijs te ontwikkelen was toegekend.

Uit de beoordelingsbrief:

Uw project wordt breed opgezet en biedt ook brede samenwerking met ter zake deskundigen. Het is goed geformuleerd. De Plan Advies Commissie vindt het een voorbeeldige aanvraag die aan alle gestelde criteria voldoet.



Geschiedenis van dit project

Op 25 maart 2015 is in het voormalige raadhuis van Berlage in Usquert een presentatie van een mogelijk architectuureducatieprogramma gehouden voor de cultuurconsulenten van een dertiental basisscholen uit de regio, georganiseerd door Marije van der Heide van CultuurClick Groningen in samenwerking met Stichting Berlagehuis Usquert.

De consulenten waren hier achteraf erg positief over en de wens werd uitgesproken dat er daadwerkelijk een architectuureducatieprogramma uitgewerkt zou worden. 


Motivatie

Omdat er in de stad Groningen al veel is en omdat de urbane gebouwde omgeving toch heel anders is, richt dit programma zich in eerste instantie op het Noord-Groningse platteland, met name de gemeenten Eemsmond en Bedum. De opzet van dit architectuureducatie-programma is overdraagbaar; andere bijzondere gebouwen in andere plaatsen kunnen zonder grote aanpassingen direct het Berlagehuis vervangen, zodat het programma telkens bruikbaar is voor een gebouw in de directe, eigen omgeving van de leerlingen.

Voor leerlingen uit minder bevoorrechte milieus is cultuur-kennismaking middels zoiets banaals en begrijpelijks als gebouwen een niet te missen ingang en kans.

Daarnaast is een doorlopend architectuureducatieprogramma een mogelijk antwoord op de vraag om verbreding van de kennisgebieden naar meer ruimtelijke en technische terreinen, geen overbodige luxe in het inmiddels zeer talige onderwijs. Niet alleen zal dat gedeelte van de leerlingen met een betere ruimtelijk-technische aanleg hier nu eens goed tot hun recht kunnen komen, maar voor alle leerlingen geldt dat hun ruimtelijk-technische capaciteiten eens flink aangesproken zullen worden.

Interesse wekken voor en kennis opdoen van bouwen en architectuur heeft de bedoeling om leerlingen grip op en begrip van de gebouwde omgeving te laten krijgen. Grip moet hier ook letterlijk opgevat worden: door constructieve en andere bouwprincipes uit te proberen, te ‘ervaren’, leren leerlingen niet alleen naar de esthetiek en de functionaliteit van bouwwerken te kijken maar ook de beperkingen van het bouwen te onderkennen en te begrijpen welke gevolgen die hebben voor hoe een gebouw uiteindelijk wordt, kán worden.

Dit programma biedt de gelegenheid om al doende, al ontdekkend te leren. Handelen, natuurlijk niet zonder erover nagedacht te hebben, is het uitgangspunt. 


Uitwerking

Hieronder een beschrijving van de aanpak die uitgaat van het Berlagehuis. De leerlingen krijgen o.a. de volgende vragen en opdrachten:

#  Wat vind je bijzonder aan het raadhuis van Berlage? (vorm, indeling, kleuren, afmetingen, aanwezigheid toren, eenheid exterieur en interieur, ligging, bijbehorende tuin) Waarom is het een geheel, een ‘Gesamtkunstwerk’?

#  Beleef (voel, kijk, ruik, luister) het interieur van het Berlagehuis: hoe ondervind je bepaalde ruimtes en hoe komt dat? (heeft te maken met licht, temperatuur, akoestiek, kleurgebruik, vloer- en wandbedekking etc.) Een verkenning met je zintuigen!

#  Wat denk je dat de functie van de verschillende ruimtes is, waar dienden ze toe en hoe vind je dat terug in de inrichting, vormgeving, het kleur- en het materiaalgebruik?

#  De leerlingen maken in groepjes een plattegrond van het raadhuis. Hoe meet je bijvoorbeeld de hoogte? Op basis van de plattegrond maken ze daarna een maquette van het Berlagehuis. Ze gebruiken verschillende technieken en materialen.

#  Welke plaats neem het Berlagehuis in zijn omgeving in? Zowel wat tijd als wat ruimte betreft. Er worden koppelingen gelegd met (lokale) geschiedenis (staatsinrichting), (lokale) aardrijkskunde, erfgoed en techniek. De omgeving wordt in kaart gebracht met behulp van het maken van foto’s en tekeningen.